Blog

Vitaminlerle ilgili olarak “vitaminler kilo aldırır mı?“ sorusu başta gelmektedir. Bunu cevaplamadan önce vitamin’in tanımını yapmak daha uygun olacaktır.

“Hücrelerin canlılıklarını sürdürebilmesi için besinlerle birlikte alınması zorunlu olan maddelere “vitamin” denilmektedir.” “Vita’” kelimesinin Latince’ deki anlamı “hayat/ yaşam” demektir. Vücudumuzdaki her tür faaliyette katalizör görevi gören vitaminler, mikro besinler olup, kalori içermedikleri için kilo alımına neden olmazlar. Temel besin grupları olan karbonhidrat, protein ve yağlar ise makro besinlerdir. Makro besinlerin kendilerine özgü kalorileri değerleri vardır ve yakıldıkları orandan fazla oranda tüketildikleri takdirde vücutta depolandıkları için kilo alımına neden olurlar.

B grubu ve C vitamini suda eriyen vitaminlerdir. Bunlar, sağlıklı çalışan bir vücutta depolanmazlar. 

A,D,E,K vitaminleri ise yağda çözünen vitaminlerdir. Suda çözünen vitaminlerin aksine, aşırı tüketimleri halinde vücutta depolanabilir ve zararlı olabilirler. Yeterli beslenme yapılamıyorsa, her grup besinden dengeli miktarlarda tüketilemiyorsa ve uygulanan bir tedavinin gereği ise, doktor ve eczacıya danışılarak vitaminler tüketilebilir.
BHA (Butilhidroksianisol) gıdalarda bulunan yağın, oksijen, ışık ve ısı ile bozulmasını geciktiren sentetik bir maddedir! Alerji, gıda intoleransı ve hiperaktiviteyi tetiklediği düşünülen, yüksek dozlarda laboratuvar hayvanlarında kansere yol açtığı bilinen bu maddenin çocuklara yönelik ürünlerde kullanılması da tavsiye edilmemektedir.
Çünkü; A vitamini eksikliği genelde çinko eksikliği ile birlikte görülür. A vitamini çinko ile birlikte alındığında barsaklardan besin emilimini artırır ve büyüme - gelişmeyi hızlandırır. A ve C vitamini ile birlikte çalışan antioksidan enzimler mutlaka selenyuma ihtiyaç duyarlar. A vitamini eksikliğinde iyot eksikliği belirtileri artar. B6 vitamini, çinko ve selenyumun metabolik işlevlerine yardım eder. B6 ve B12 vitamini eksikliklerinde selenyum işlevleri ve metabolizmasında aksaklıklar olur. B kompleks vitaminleri selenyumun; C vitamini ise kromun emilimini arttırır. C vitamini çinko ile birlikte alındığında bağışıklık sistemini daha fazla kuvvetlendirir. D3 ve K1 vitamini, manganez ile birlikte alındığında kıkırdak - kemik gelişimine belirgin katkıda bulunur. D3 vitamini krom ile birlikte alındığında metabolizma ve glukoz - insülin dengesini düzenler; obezite ve şeker hastalığına karşı vücudu korur. E vitamini, selenyum ile birlikte alındığında antioksidan etkinliği, bağışıklığı kuvvetlendirici etkisi ve damarları lipid oksidasyonuna karşı koruyuculuğu belirgin olarak artar. Vücut ve zihin gelişiminde esas rolü oynayan tiroid hormon sentezi için iyot gereklidir; ancak üretilen tiroid hormonunun aktif hale dönüşebilmesi için selenyum ve çinkoya bağlı enzimler kullanılmaktadır. Selenyum eksikliği iyot eksikliği belirtilerini kuvvetlendirir. Guatr ve tiroid hastalıklarının önlenmesi, sağlıklı tiroid fonksiyonları için A, B kompleks, C, D, E vitaminleri, iyot, selenyum ve çinkonun birarada alınması önemlidir. Selenyum, başta C vitamini olmak üzere birçok vitamin ve mineralin okside olup bozulmasını önler. Sonuç olarak büyüme - gelişim çağında multivitamin besin takviyelerinde çinko, iyot, selenyum ve manganezin birarada bulunması çocuğun fiziksel ve zihinsel gelişiminde son derece önemlidir.